مسیحیت در قرآن
قرآن کریم خاطرنشان ساخته که عیسی (علیهالسلام) عبدی بود رسول، و اینکه هیچ چیزی جز این ادعا نمیکرد و آنچه به وی نسبت میدادند خود او ادعایش را نکرده و با مردم جز به رسالت خدا سخنی نگفته، هم چنان که قرآن این معنا را در آیههای زیر صراحتا از آن جناب نقل کرده است و میفرماید:
«واذ قال الله یا عیسی ابن مریم اانت قلت للناس اتخذونی وامی الهین من دون الله قال سبحانک ما یکون لی ان اقول ما لیس لی بحق ان کنت قلته فقد علمته تعلم ما فی نفسی ولا اعلم ما فی نفسک انک انت علام الغیوب؛
زمانی که خدای تعالی میگویدای عیسی بن مریم آیا تو، به مردم گفتهای که ای مردم به جای خدا مرا و مادرم را دو معبود برای خود بگیرید؟ عیسی جواب میدهد! منزهی توای خدا، مرا نمیرسید که به مردم چیزی را بگویم که حقم نبود و به فرض هم گفته باشم تو بدان آگاهی، چون تو میدانی آنچه در نفس من است و من نمیدانم آنچه در نزد تو است، زیرا تو علام الغیوبی.»
«ما قلت لهم الا ما امرتنی به ان اعبدوا الله ربی وربکم وکنت علیهم شهیدا ما دمت فیهم فلما توفیتنی کنت انت الرقیب علیهم وانت علی کل شیء شهید؛
من به مردم نگفتم مگر همان دستورهائی که تو، به من دادی و آن این بود که ای مردم خدای تعالی پروردگار من و پروردگار خود را بپرستید، مادام هم در بین ایشان بودم شاهد رفتارشان بودم، ولی بعد از آنکه مرا گرفتی خودت مراقب وضع آنان بودی و تو برهرچیزی شاهد و ناظری.»
«ان تعذبهم فانهم عبادک وان تغفر لهم فانک انت العزیز الحکیم؛
حال اگر عذابشان کنی کسی حق اعتراض ندارد، چون بندگان خود را عذاب کردهای و اگر بیامرزی باز هم اعتراضی نیست، چون تو هم عزیزی و شکست ناپذیری و هم کار به حکمت میکنی»
«قال الله هذا یوم ینفع الصادقین صدقهم؛
خدای تعالی میفرماید امروز روزی است که راستی راستگویان به آنان سود میرساند.»
و این کلام عجیب که مشتمل بر عصارهای از عبودیت و متضمن جامعترین نکات ادب و حیرت آورترین آن است، کشف میکند از اینکه نسبت به موقعیت خود در برابر ربوبیت پروردگارش و در برابر مردم و اعمال آنان چه دیدی داشته، میفرماید: عیسی (علیهالسلام) خود را نسبت به پروردگارش تنها یک بنده میدانسته که جز امتثال کاری ندارد و جز به امر مولایش چیزی اراده نمیکند و جز به امر او عملی انجام نمیدهد و خدای تعالی هم جز این دستوری به وی نداده که مردم را به عبادت او به تنهائی دعوت کند، او نیز به مردم جز این را نگفت کهای مردم الله را که پروردگار من و پروردگار شما است بپرستید.
و از ناحیه مردم هم جز این مسؤولیتی نداشته که رفتار آنان را زیر نظر گرفته، در باره آن تحمل شهادت کند و بس، و اما اینکه خدا در روزی که مردم به سویش برمی گردند با ایشان و در ایشان چه حکمی میکند، هیچ ارتباطی با آن جناب ندارد، چه بیامرزد و چه عذاب کند.
برچسب ها : ,